Joukkoliikenteen käyttöön kannustaminen on tärkeä tavoite niin ympäristösyistä kuin myös liikenteen sujuvuuden ja saavutettavuuden takia. HSL:n kertalippu on keskeisessä roolissa satunnaisten joukkoliikenteen käyttäjien näkökulmasta, joka vaikuttaa merkittävästi siihen, miten houkuttelevaksi joukkoliikenne koetaan.
Nykyinen HSL:n kertalippu, joka maksaa 3,2 euroa ja sisältää 80 minuutin matkustusajan, on toimiva ratkaisu monille käyttäjille. Kuitenkin asiakkaat ovat toivoneet entistä joustavampia vaihtoehtoja erityisesti lyhyisiin matkustuskertoihin kantakaupungissa. Tähän toiveeseen HSL voisi vastata erilaisilla kertalippuvaihtoehdoilla.

Yksi vaihtoehto olisi ”menolippu”, joka olisi nykyistä kertalippua edullisempi ja sisältäisi vaikkapa 30 minuutin matkustusajan. Tämä sopisi erinomaisesti lyhyisiin matkoihin, kuten yhteen bussivuoroon tai metromatkan keskustaan.
Toisena vaihtoehtona voisi olla nykyisen kaltainen kertalippu.
Kolmantena vaihtoehtona voisi olla ”asiointilippu”, jonka kesto olisi esimerkiksi kaksi tuntia. Tämä tarjoaisi käyttäjille joustavuutta tilanteisiin, joissa matkustamisen syynä on jokin erityinen asiointimatka, kuten lääkärissä käynti, apteekkiasiointi tai ruokailu ravintolassa. Usein tällaisissa tilanteissa matkustukseen kuuluu itsestä riippumatonta odottelua, jonka ”asiointilippu” mahdollistaisi – ilman, että yhden asian vuoksi pitää maksaa siitä kaksi kertalippua.
Helppo tapa esim. käydä lounastreffeillä ystävän kanssa eri paikoissa piristäisi kaupungin eri alueita tuoden eri liikenneyhteyksiä tutuiksi tavoiksi liikkua myös käyttäjille, jotka eivät välttämättä käytä julkista liikennettä säännöllisesti.
Joustavampien kertalippuvaihtoehtojen tarjoaminen tekisi joukkoliikenteen käytöstä houkuttelevampaa erityisesti lyhyille matkoille, joissa monet käyttäjät nyt käyttävät esimerkiksi Boltin kaltaisia palveluita ”ovelta ovelle”, joissa HSL:n lippuvaihtoehdot eivät pärjää esim. kun matkalla on useampi kuin yksi matkustaja. Kun lippu sovitetaan paremmin käyttäjien tarpeisiin, myös HSL:n palvelujen kilpailukyky paranee.
Muutosten käyttöönotto vaatii monenlaista tarkastelua ja suunnittelua, mutta joustavampi kertalippu voisi tehdä HSL:n kertalipuista käyttäjäystävällisempiä ja kannustaa joukkoliikenteen käyttöön yleisesti. Tämä palvelisi niin matkustajia kuin koko liikennejärjestelmää, johon tehdään arvokkaita investointeja.