Hannu Koponen

Kommentteja yhteiskunnasta.

Pienemmän puolella myös liikenteessä

Kun massa ja nopeus kasvaa, kasvaa vastuu. Kun auto on ajamassa henkilöä päin, on ensisijaisesti syyllisen paikalla ratin takana oleva henkilö, vaikka kuinka iltapäivälehdistön lööppiuutisia hakeva toimittaja sanoisi, että jalankulkija on syyllistynyt rikokseen, kun puskuriin on jäänyt jalanjälki.

Kun Suomessa osoitetaan mieltä, on se hieno asia yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Eri asia on, jos jalankulkijan sijaan mielenosoittaja on ympäröinyt itsensä esim. yhdistelmäajoneuvolla. Vaikka kuinka ”luvat olisivat kunnossa”, ei ole ollenkaan sama asia, ajetaanko Helsingin keskustassa vihaisina raskailla ajoneuvoilla tai tukitaan yksittäinen katuosuus istumalla alas kadulle.

Laki ei sano, miten mieltä voi osoittaa. Viranomaisohjeistukset eivät myöskään ole aina ajan tasalla. Yhteiskunnallisessa keskustelussa kritiikkiä voidaan tuoda esille

  1. itse mielenosoituksen aihetta,
  2. mielenosoittajien järjestäjiä (esim. koronarajoitukset ja niistä piittaamattomuus) että
  3. niitä valvovia viranomaisia (lähinnä poliisi) kohtaan.

Suomessa on hienoa, että tätä keskustelua voidaan käydä ja siten miettiä, miten asiat voidaan hoitaa eri näkökulmista katsoen paremmin.

Hakiessa verkosta tekstejä esim. ”ajoneuvo väkijoukko terrorismi” löytää sanan ”autoisku” (Wikipedia). Suomestakin löytyy tapauksia, joissa ajoneuvo syöksyy syystä tai toisesta ja seurauksena on loukkaantuneita ja/tai kuolonuhreja. Syynä voi olla tahallisuus, sairauskohtaus, tekninen vika tms. syy näissä tapauksissa. Yllä oleva haku tuottaa yli rajojen mentäessä useita uutisia terrori-iskuista, joissa on useita kuolonuhreja.

Milloin ja miten on aika varmistaa, ettei näitä tapahdu Suomessa?

Helsinki toivottaa varmasti tervetulleiksi erilaisuuden ja suvaitsee sen ilmaisemisen olipa kyseessä omat kuntalaiset tai muualta tulleet sananvapauttaan ilmaisevat henkilöt. On kuitenkin varmistettava, että mitä raskaammalla varustuksella mielenosoitukseen saavutaan, sitä raskaammat turvatoimet ovat edessä. Jalankulkijoihin on sovellettu mellakkapoliiseja ja pippurisumutteita, joten siitä saa suuntaa sille, millä tavalla varustaudutaan rekkoja vastaan.

Kevyen liikenteen joukkoon tapahtuneita autoiskuja on tapahtunut EU:ssakin – yksikin autoisku on liian paljon. Jos tällainen tapahtuisi Suomessa esimerkiksi rekkamielenosoituksessa, on selvää, että turvallisuutta valvovien viranomaisten tulee panostaa ennakolta tehtäviin tarkastuksiin, jos mielenosoitukset tehdään erityisesti raskaan ajoneuvon ratin takaa.

Ilmaistaan mielipiteitämme, mutta tehdään se hyvässä hengessä ja turvallisesti erityisesti silloin, jos mielenilmaus suuntautuu muun liikenteen sekaan. Kevyemmän liikenteen tulee olla tällöinkin turvassa.

Next Post

Previous Post

© 2024 Hannu Koponen

Theme by Anders Norén