Hannu Koponen

Tietokanta-asiantuntija, luottamusmies ja Pron hallituksen yleisvarajäsen (ICT)

Vaarallinen Helsinki

Vuodesta 2000 alkaen on tallennettu 49819 onnettomuutta Helsingissä vuoden 2019 loppuun. Ne jakautuvat:

  • JK 2894 5.8090
  • MA 41746 83.7953
  • MP 1989 3.9925
  • PP 3190 6.4032

Lähde luvuille löytyy Helsingin alueen avoimesta datasta. Luvut yllä ovat suomeksi:

jk = jalankulkijaonnettomuus
pp = polkupyöräonnettomuus
mp = mopo/moottoripyöräonnettomuus
ma = moottoriajoneuvo-onnettomuus

Taulukon luvut ovat lukuja heikoimman osapuolen näkökulmasta. Eli jos jalankulkija ja pyöräilijä kirjataan onnettomuuteen, luku menee jalankulkijalle.

Vakavuusasteen osalta aineisto jakaantuu omaisuusvahinkoihin (39936 kpl = 80.16 %), loukkaantumisiin johtaneisiin (9700 kpl = 19.47 %) ja kuolemaan johtaneisiin onnettomuuksiin (183 kpl eli 0.37 %).

Julkisuudessa nostetaan monia traagisia kuolemantapauksia, joista osa on hyvin väkivaltaisia tai osa on koronakuolemia. Näille kaikille emme voi toteuttaa 100 %:sta suojaa. Asioita voidaan parantaa ja niihin on syytä suhtautua vakavasti, jos ratkaisuja voidaan löytää.

Helsingissä tiedämme noiden onnettomuuksien keskeiset paikat, missä onnettomuuden ovat tapahtuneet. Mitä niiden osalta on tehty siis viimeisen 20 vuoden aikana. Onnettomuuksien määrä on saatu alaspäin, mutta voimmeko tehdä jotain lisää?

Tehdään se, minkä voimme tehdä.

Maailmalla on ratkaisumalleja, joissa useissa paikoissa, joissa me käytämme suojateitä, on tilalle laitettu esim. alikulkukäytävät. Helsingistäkin niitä löytyy esim. Mannerheimintieltä tai ydinkeskustasta. Sekä liikenteen sujuvuuden että liikenneturvallisuuden osalta on aktiivisemmin toteutettava vaihtoehtoiset reitit, joilla ainakin kevyen liikenteen liikennekuolemiin voidaan löytää ratkaisuja.

Uuden Pasilan osalta kevyen liikenteen reitit olisi voitu jo alunperin suunnitella eri tasoihin. Ratkaistaanko Mäkelänkadun ja Sturenkadun risteyksen toimivuutta koskaan? Näitä keskeisiä ja tilastollisestikin todistettuja vaaran paikkoja ei ole niin montaa, etteikö niihin kannata satsata, koska ne lisäävät turvallisuutta joka ikinen arkipäivä.

Tehdään turvallisempi Helsinki jokaiselle meille täällä liikkujalle.

Next Post

Previous Post

© 2021 Hannu Koponen

Theme by Anders Norén