Koronavuosi toi rajoitteiden ja nyt rokotusten osalta kunnille tarpeen lähestyä asukkaitaan, erityisesti yli 70-vuotiaita. Vaikka elämme 2020-lukua ja valtaosalla on käytössään älypuhelimet, ei viestintä ole ollenkaan kunnossa.
Oman työni puolesta olen tehnyt erilaisia kohderyhmiä ja päivittänyt useita asiakasrekistereitä. Markkinointiviestintään ei tuoda henkilöitä, joilla on kieltoja esim. suoramarkkinoinnin osalta tai heidän tietojaan ei päivitetä, mikäli henkilöllä on asiakasrekisterin päivityskielto. Markkinoinnissa nämä kiellot ovatkin hyvä keino karsia postia ja puhelinsoittoja.
Sen sijaan kuntien ja valtion viranomaisviestinnän tavoittamattomuus voi pahimmassa tapauksessa olla kuolemaksi. Meillä on eri mielipiteitä, haluammeko ottaa rokotteen vai ei. Valtaosa tullee sen ottamaan suojaamaan omaa ja muiden terveyttä. Kaikkien tulee saada kuitenkin tieto siitä, mistä on kyse.
Omat henkilötiedot lisätietojen osalta kannattaa päivittää suomi.fi -sivuilta samalla, kun päivittää vaikka ammattinimikkeensä, kutsumanimensä sekä erilaiset kieltomerkinnät. Samalla sivuilla voi käydä tarkistamassa omia tietoa useita muista rekistereistä, kuten kiinteistötiedoista, kaupparekisteristä TraFiComin ajoneuvo- ja ajokorttitiedoista, työeläkkeestä, opiskeluhistoriasta ja aktiivisista kansalais- tai kuntalaisaloitteista.
Suomen puhelinnumerokannassa valtaosa henkilöiden käyttämistä puhelinnumeroista yhdistyy henkilöiden työnantajan tietoihin. Siten jos kunta haluaa tiedottaa koronarokotuksista, yli puolet kuntalaisista eivät saa tietoa puhelimeensa. Kuka omistaa sinun liittymäsi? Jos et omista sitä itse, tiedonsaantisi on huonompi kuin niillä, jotka sen itse omistavat.
Viranomaisten viestintää varten suomi.fi tietoihin on kerättävä tulevaisuudessa vähintään henkilöiden puhelinnumero- ja sähköpostitiedot, jotta viranomaisviestinnässä voidaan kuntalaisia lähestyä nykyistä paremmin sähköisesti. Tämä on tärkeä tasa-arvoa lisäävä yksityiskohta.
Nuo tiedot tulee kerätä valtion ja kuntien omien palveluiden kautta sekä pitää ajan tasalla. Jos tieto päivitetään yhteen rekisteriin, voisi sen saada tulevaisuudessa saman tien muihin palveluihin esimerkiksi erilaisten rajapintojen kautta. Viranomaisviestinnän käyttöoikeus tulee olla oletuksellisesti päällä, mutta toki sillekin voi tehdä oman kieltokategoriansa, jos jonkin käytännön syyn vuoksi sähköinen viestintä pitää estää.
Helsinki Suomen pääkaupunkina tulee olla tässä aktiivinen pilottiosapuoli. Jos Helsingin tarpeet saadaan toteutetuksi, varmistetaan samalla muidenkin kuntien vaatimukset esim. monikielisessä viestinnässä. Omiin tietohin tulee äidinkielen lisäksi lisätä asiointikieli, joka valittaisiin suppeammasta listasta (esim. suomi, ruotsi, saame, englanti).
Pidetään itsemme ajan tasalla tarkistamalla ja päivittämällä tiedot.