Hannu Koponen

Tietokanta-asiantuntija, luottamusmies ja Pron hallituksen yleisvarajäsen (ICT)

Kaupunkipyörille vapaa palautusmahdollisuus

”Liityntäpysäköintiä ja -pyöräparkkeja on kehitettävä ja kaupunkipyöräverkosto on rakennettava toimivaksi myös lähiöissä.” (Helsingin Vasemmiston vaaliohjelma)

Kaupunginvaltuutettu Paavo Arhinmäki ja 15 muuta valtuutettua esittivät vuonna 2017, että kaupunkipyöräjärjestelmä ulotettaisiin käsittämään Helsingin koko alueen. Asia etenee ja pyörien käyttö laajenee koko Helsinkiin tuoden 105 uutta pyöräasemaa ja 1050 uutta pyörää.

Tulevissa hankinnoissa tulee aikaisemmat kokemukset ottaa huomioon, jotta kaupunkipyöräjärjestelmästä saadaan toimivampi.

Palauttamisen ongelmat ovat vaivanneet järjestelmää alusta alkaen. Vaikka pyörän palauttaa asemalle, ei voi olla varma, onko se oikeasti palautunut. Siksi on pitänyt varmistaa, näkyykö pyörä valmiina seuraavalle henkilölle. Pyörä on voinut lukkiutua kiinni telineeseen, mutta siitä huolimatta ei ole palautunut, jolloin käyttäjä ei saa sitä edes irroitettua, jotta voisi siirtää esim. viereiselle paikalla. 

Toinen varmistus HSL:n omilta sivuilta kertoo, että ”matka jatkuu yhä” eli palautus ei näy matkan tiedoissa. Pyörien palautejärjestelmää on parannettu, joten siitä kiitos. Viime kesänä törmäsin palautusongelmaan ja laitoin viestin palautejärjestelmän kautta. Koska asia ei näyttänyt korjaantuneen, soitin asiakaspalveluun, joka pyysi ottamaan yhteyttä, jos ongelmia ilmeentyy. Palautejärjestelmä vaatiikin vielä hiomista.

Pyörän jäädessä palautumatta maksua kertyy yli 80 euroa, jolloin parin kilometrin pyörämatkalle tulee aika kallis hinta. Sanktiomaksuille tuleekin saada kohtuullinen katto järjestelmän ongelmien vuoksi, jolloin maksimimaksun voisi laskea esim. 20 euroon. Olen aiemmin selvittänyt lähes 300 euron osalta näitä virheellisesti perittyjä maksuja. Summa on iso, kun sitä vertaa vaikka koko kauden hintaan. 

Aikaa matkalle asian selvittelyineen menee yli puoli tuntia, joten nopeammin sen parin kilometrin matkan kävelisi. Vaikka pyörissä on välistä normaaleita pyörien teknisiä vikoja, kun esim. vaihteet eivät vaihdu, ketjut tippuvat tai polkimet ovat vääntyneet, on ainakin omien kokemusteni mukaan palautus yhä järjestelmän heikoin lenkki.

Jonkinlainen vapaa palauttaminen muuallekin kuin asemille olisi merkittävä kehitysaskel. Sähköpotkulautojen palautus on mahdollista vapaasti. Ne löytää helposti mobiilisovelluksilla. Vastaava tapa palvelisi kaupunkipyöräilyn ulottamista paikkoihin, jonne ei tehdä omaa asemaa. Palautus asemalle voisikin olla suositus, jotta pyörät eivät kuitenkaan leviäisi minne tahansa. Sitä voisi valvoa esim. sillä, että pyörä lukkiutuu, jos se ei ole ollut viikkoon yhteydessä aseman kanssa. Vapaassa palautuksessa apuna voisi käyttää avoimia tietoverkkoja, missä niitä on saatavilla.

Sähköpyörät tekevät tuloaan

Pyörätieverkoston kehittäminen pidempiä matkoja varten vaatii myös satsausta. Sähköpyöriä ei tuotane kaupunkipyöräjärjestelmään nopeasti. Pääkaupunkiseudulla on kuitenkin täydet mahdollisuudet lisätä sähköpyöräilyä merkittävästi, mutta se vaatii selkeästi merkittyjä omia ajoväyliä, jotka erotetaan autoista ja jalankulkijoista.

Next Post

Previous Post

© 2021 Hannu Koponen

Theme by Anders Norén