Hannu Koponen

Tietokanta-asiantuntija, luottamusmies ja Pron hallituksen yleisvarajäsen (ICT)

Joukkoliikenteen valtakunnallinen lippu

Sen lisäksi, että toimiva ja monipuolinen joukkoliikenneverkosto houkuttaa lisää matkustajia, on selvitettävä ruuhkamaksujen käyttöönottoa ja ohjattava mahdollisista ruuhkamaksuista saatuja varoja julkisen liikenteen hyödyksi. Ruuhkamaksutuloja voidaan ohjata myös liikenteen ja infran kehittämiseen.” (Helsingin Vasemmiston vaaliohjelma)

Olen pohtinut ruuhkamaksujen käyttöä useiden vuosien aikana ja kaikkien erilaisten keskustelujen osalta toivon itse ratkaisuja, joiden kautta tällaiseen ajalliseen maksujärjestelmään ei tarvitsisi käyttää enää aikaa. Ratkaisumalleja on muitakin, joista kirjoitin esim. euron joukkoliikennettä käsittelevässä kirjoituksessani.

Ennusteiden mukaan pääkaupunkiseudulla ja erityisesti Helsingissä pääväylät tulevat ruuhkautumaan, jolloin niillä liikkuvat voivat totutella ajatustasolla jo siihen, että muut liikennemuodot menevät ohi autojen madellessa väylillä – varsinkin jos Helsingin keskustaan painottuvaa kaupunkisuunnittelua ei saada pohjoisemmaksi kantakaupungista keskustatunneleineen. Helsingin satamien osalta keskustan tulee keskittyä henkilöliikenteeseen ja muun meriliikenteen logistiikkaa tulee siirtää Vuosaaren satamaan, koska se on sitä varten rakennettu (esim. vaaralliset kuljetukset eivät kuulu keskustan asuinalueille).

Siirtymä kuitenkin veropohjaiseen järjestelyyn tuskin tapahtuu kovin nopeasti, joten on myös hyvä miettiä, mitä muuta nykyaikaiset mahdollisuudet voisivat tuoda tullessaan, jotka houkuttelisivat henkilöitä ratin takaa joukkoliikenteeseen.

Vasemmiston osalta mm. kansanedustaja Pertti Turtiainen esitti jo noin 19 vuotta sitten toimenpidealoitteessaan ajatusta otsikolla ”Joukkoliikenteen valtakunnallinen lippu”.

Siinä ensimmäisenä askeleena esitetään, että …joukkoliikenteeseen kehitetään yksi edullinen kertalippu, jota voi käyttää eri puolilla Suomea.

Tuohon aikaan matkakorttien taustajärjestelmät eivät olleet vielä niin pitkällä mitä nyt. Siksi ehdotuksen osalta painottuukin ajatus kehittää joukkoliikenteeseen jotain valtakunnallisesti yhteensopivaa matkustuskeinoa. Edelleenkin 2021 liput eivät sovi yksiin eri kaupunkiseuduilla ja pääkaupunkiseudullakaan edes kaupunkipyöriä ei voi käyttää samoilla sovelluksilla.

On siten lähdettävä kehittämään joukkoliikenteeseen standartoitua lippujärjestelmää, jos lippuja edelleen halutaan myydä. Onko joukkoliikennevastaisuus yhteiskunnassamme edelleen niin suurta, ettei tällainen ”yksinkertainen” hanke edes etene hallituksista riippumatta?!! Mobiililiput voidaan saada varmasti nopeastikin eteenpäin, mutta onko valtakunnassa halua toteuttaa yhteen kuukausi- tai vuosihinnoitteluun perustuva joukkoliikenteen lippu, jonka maksamalla voit matkustaa missä tahansa Suomessa?

Toivon, että vihdoin tähän ollaan jo valmiita!

Next Post

Previous Post

© 2021 Hannu Koponen

Theme by Anders Norén